uchwała Nr XVI/144/05
Uchwała nr XVI/144/05
rady powiatu wsysokomazowieckiego
z dnia 8 lutego 2005 roku
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055) uchwala, się co nastepuje:
§ 1. 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem.
2. Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Wysokiem mazowieckiem stanowi załacznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem stanowiącym załącznik do Uchwały Nr VI/33/99 Rady Powiatu z dnia 31 maja 1999 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem zmieniony Uchwałą Nr XIV/113/2000 z dnia 29 czerwca 2000 roku, Nr XVI/117/2000 z dnia 18 sierpnia 2000 roku, Nr XVII/126/2000 z dnia 21 września 2000 roku, Nr XIX/142/2000 z dnia 21 grudnia 2000 roku, Nr XXVII/198/2002 z dnia 26 marca 2002 roku, Nr X/92/04 z dnia 29 kwietnia 2004 roku i Nr XIII/118/04 z 4 października 2004 roku.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do uchwały Nr XVI/144/05 Rady Powiatu Wysokomazowieckiego z dnia 8 lutego 2005 roku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem, zwany dalej "regulaminem" określa organizację i zasady działania Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem, zwanego dalej "starostwem" oraz zakresy spraw załatwianych przez wewnętrzne komórki organizacyjne.
§ 2
Starostwo działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych.
§ 3
Starostwo jest jednostką budżetową z siedzibą w Wysokiem Mazowieckiem przy pomocy, której zarząd wykonuje zadania powiatu.
§ 4
Kierownikiem starostwa i zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa jest starosta.
§ 5
Starostwo wykonuje:
1. Określone ustawami:
1) zadania publiczne o charakterze ponadgminnym,
2) zadania z zakresu administracji rządowej,
3) inne zadania.
2. Zadania powierzone w drodze porozumień zawartych z organizacjami administracji rządowej lub samorządowej.
3. Zadania wynikające z uchwał rady lub zarządu.
Rozdział II
Organizacja starostwa
§ 6
1. Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi starostwa są wydziały i równorzędne komórki organizacyjne zwane dalej "wydziałami".
2. Wydziały, każdy w zakresie określonym w regulaminie, podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań powiatu.
§ 7
W skład starostwa wchodzą następujące wydziały, które przy oznakowaniu akt używają symboli:
1) Wydział Organizacyjny "OR"
2) Wydział Finansowy "FN"
3) Wydział Rolnictwa , Ochrony Środowiska i Architektury "RA"
4) Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości "GN"
5) Wydział Komunikacji i Dróg "KD"
6) Biuro Rady i Zarządu Powiatu "BR"
§ 8
Dla obszaru miasta i gminy Ciechanowiec zadania określone w:
1) § 20 dziale I ust.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25,
2) § 21 dziale I ust. od 1 do 15 z zakresu budownictwa zagrodowego osób fizycznych,
3) § 22 dziale II ust.: 8, 9, 10, 11,
mogą być prowadzone przez pracowników Starostwa w Biurze Zamiejscowym
w Ciechanowcu.
§ 9
Pracownicy starostwa mogą realizować zadania powiatu, w szczególności z zakresu Wydziału Komunikacji, w Biurach Zamiejscowych w poszczególnych gminach z terenu powiatu.
§ 10
1. Wydziałami kierują kierownicy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa zapewniając właściwe ich funkcjonowanie.
2. Kierownicy wydziałów zapewniają zgodne z prawem wykonywanie przypisanych zadań i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność.
3. W wydziałach mogą być tworzone stanowiska zastępcy kierownika wydziału.
4. W wydziałach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy kierownika wydziału, starosta na wniosek kierownika powierza zastępstwo na czas jego nieobecności jednemu z pracowników wydziału.
Rozdział III
Starosta, Wicestarosta, Etatowi Członkowie Zarządu Powiatu,
Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, Powiatowy Rzecznik Konsumentów
§ 11
Starosta
Do zakresu zadań i kompetencji starosty jako kierownika starostwa należy:
1. Reprezentowanie starostwa na zewnątrz.
2. Organizowanie pracy starostwa.
3. Podejmowanie działań zapewniających prawidłową realizację zadań.
4. Upoważnienie pracowników starostwa do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
5. Prowadzenie polityki personalnej w starostwie.
6. Wykonywanie uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec pracowników starostwa
z zakresu prawa pracy.
7. Wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla starosty ustawami, uchwałami rady
i zarządu oraz wynikających z postanowień Statutu Powiatu Wysokomazowieckiego
i Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Wysokiem Mazowieckiem.
§ 12
Wicestarosta i etatowi członkowie zarządu
Wicestarosta i etatowi członkowie zarządu wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez starostę. W czasie nieobecności starosty, lub niemożności wykonywania swej funkcji, zadania i kompetencje w zakresie kierowania starostwem wykonuje wicestarosta.
§ 13
Sekretarz Powiatu
Do zadań sekretarza powiatu należy:
1. Czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywanych zadań w starostwie.
2. Koordynowanie prac związanych z opracowaniem projektów aktów regulujących struktury i zasady działania starostwa i jego komórek wewnętrznych.
3. Nadzorowanie toku przygotowywania projektów uchwał zarządu oraz prac związanych z organizacją posiedzeń zarządu.
4. Koordynowanie prac dotyczących przygotowywania i wnoszenia pod obrady rady projektów uchwał i innych materiałów przedstawionych przez zarząd.
5. Zapewnienie warunków materialno-technicznych dla działalności starostwa.
6. Nadzorowanie procesu komputeryzacji, zakupów środków trwałych, remontów oraz gospodarki powierzchnią użytkową budynków wchodzących w skład starostwa.
7. Wykonywanie innych zadań powierzonych przez starostę.
§ 14
Skarbnik Powiatu
Do zadań skarbnika powiatu należy:
1. Zapewnienie realizacji polityki finansowej powiatu.
2. Wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości.
3. Nadzorowanie prac związanych z opracowywaniem i realizacją budżetu powiatu
i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonywania.
4. Zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej.
5. Kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstawaniem zobowiązań finansowych powiatu oraz udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty.
6. Kierowanie Wydziałem Finansowym.
§ 15
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Do zadań powiatowego rzecznika konsumentów należy:
1. Zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie obrony ich interesów.
2. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów.
3. Składanie wniosków w zakresie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
4. Współdziałanie z właściwymi organami i urzędami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
5. Powiatowy Rzecznik Konsumentów używa symbolu "RK".
ROZDZIAŁ IV
Zadania wspólne wydziałów
§ 16
Do wspólnych zadań wydziałów należy:
1. Prowadzenie działalności przypisanej przepisami prawa do właściwości starosty.
2. Przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje rady, posiedzenia zarządu oraz potrzeby starosty.
3. Realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu.
4. Współuczestniczenie w opracowywaniu zamierzeń rozwojowych powiatu.
5. Współdziałanie ze skarbnikiem powiatu w zakresie opracowywania projektu budżetu.
6. Rozpatrywanie i załatwianie w porozumieniu z Biurem Rady i Zarządu Powiatu interpelacji i wniosków radnych.
7. Prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8. Usprawnienie organizacji, metod i form pracy wydziałów oraz podejmowanie działań na rzecz usprawnienia pracy starostwa.
9. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
10. Prowadzenie w zakresie ustalonym przez starostę kontroli i instruktażu w jednostkach organizacyjnych powiatu.
11. Współpraca z komisjami rady w zakresie zadań realizowanych przez wydziały.
12. Programowanie, planowanie i nadzorowanie realizacji inwestycji i remontów.
13. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych.
14. Współpraca z odpowiednimi służbami w zakresie klęsk żywiołowych.
15. Współdziałanie w zakresie akcji kurierskiej.
16. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej.
17. Pozyskiwanie środków zewnętrznych.
ROZDZIAŁ V
Podstawowe zakresy działania wydziałów
§ 17
Biuro Rady i Zarządu Powiatu
Zapewnia sprawną organizację obsługi rady i zarządu, funkcjonowania starostwa, organizację przyjmowania obywateli w sprawie skarg i wniosków oraz świadczenie pomocy prawnej. Prowadzi sprawy z zakresu promocji i rozwoju powiatu.
Do podstawowych zadań Biura należy prowadzenie następujących spraw:
I. W zakresie obsługi biurowej rady, zarządu i komisji rady:
1. Gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych dla pracy rady, zarządu
i komisji.
2. Przygotowywanie materiałów na posiedzenia rady, zarządu i komisji.
3. Protokołowanie obrad rady, zarządu i posiedzeń komisji.
4. Prowadzenie rejestru:
1) uchwał rady,
2) wniosków i opinii komisji,
3) interpelacji i wniosków radnych,
5. Przekazywanie do realizacji odpisów uchwał rady, wniosków komisji i interpelacji radnych właściwym kierownikom wydziałów i innych jednostek organizacyjnych oraz czuwanie nad terminowym ich załatwianiem.
6. Przedkładanie organom nadzoru uchwał rady.
7. Udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego.
8. Przekazywanie materiałów do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
9. Obsługa posiedzeń zarządu.
10. Wykonywanie zadań związanych z wyborami.
11. Prowadzenie rejestru uchwał zarządu.
12. Prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych starostwa.
13. Prowadzenie sekretariatów starosty, wicestarosty i członków zarządu.
II. W zakresie obsługi prawnej:
1. Świadczenie pomocy technicznej i prawnej radnym przy opracowywaniu projektu statutu powiatu i jego nowelizacja.
2. Opracowanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych, zarządu i starosty, opiniowanie ich pod względem redakcyjnym i prawnym.
3. Udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb rady, zarządu, starosty i wydziałów.
4. Udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez powiat, opiniowanie projektów tych umów i porozumień.
5. Wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem w sprawach dotyczących działania zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w sprawach przekraczających zakres pełnomocnictw udzielonych tym jednostkom).
6. Wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności starostwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego.
7. Informowanie zarządu, starosty i kierowników wydziałów o zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności organów powiatu.
III. W zakresie skarg, wniosków i funkcjonowania starostwa:
1. Prowadzenie rejestru skarg i wniosków, opracowanie analiz.
2. Przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie kontaktów ze starostą i wicestarostą.
3. Zabezpieczanie przestrzegania w starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
4. Załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami.
5. Prowadzenie spraw socjalnych pracowników.
6. Gospodarowanie taborem samochodowym.
7. Zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów.
IV. W zakresie promocji i rozwoju:
1. Opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno-informacyjnych
o powiecie.
2. Promowanie potencjału gospodarczego, kulturalnego i turystycznego gmin powiatu
w kraju i za granicą.
3. Dokonywanie analiz rynku i opracowań zbiorczych dot. podmiotów gospodarczych.
4. Podejmowanie działań wspierających powiatowy rozwój małej przedsiębiorczości.
5. Koordynowanie działań związanych z współpracą zagraniczną.
6. Współpraca z mediami.
7. Przygotowanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne.
§ 18
Wydział Organizacyjny
Zapewnia sprawną organizację i funkcjonowanie starostwa, załatwianie spraw kadrowych
i szkoleniowych pracowników. Prowadzi sprawy z zakresu oświaty, kultury, sportu i ochrony zdrowia.
Do podstawowych zadań wydziału należy prowadzenie następujących spraw:
I. W zakresie organizacji i funkcjonowania starostwa:
1. Opracowanie projektów regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy starostwa oraz kontrola ich realizacji.
2. Inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy starostwa.
3. Wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt.
4. Prowadzenie zbioru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu starosty.
5. Prowadzenie zbioru porozumień dotyczących spraw powierzonych innym jednostkom.
6. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów Prawa zamówień publicznych.
II. W zakresie kontroli:
1. Prowadzenie kontroli działania wydziałów, jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb inspekcji i straży.
2. Koordynacja działalności kontrolnej.
III. W zakresie spraw kadrowych:
1. Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej zawieranych przez starostę ponadzakładowych układów zbiorowych pracy.
2. Prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powoływanych przez starostę lub zarząd.
3. Koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników.
IV. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych:
1. Administrowanie budynkami starostwa.
2. Zabezpieczenie mienia starostwa.
3. Prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym oraz konserwacją wyposażenia starostwa.
4. Gospodarowanie drukami i formularzami.
5. Wdrażanie postępu technicznego w pracy starostwa.
6. Prowadzenie archiwum starostwa.
7. Zabezpieczenie łączności telefonicznej, teleksowej i alarmowej.
8. Wykonywanie obsługi kancelaryjnej starostwa.
9. Obsługa informatyczna starostwa.
10. Organizowanie akcji kuriersko-posłanniczej.
V. W zakresie ogólnym:
1. Załatwianie spraw związanych ze zmianą imion i nazwisk, ich pisowni lub brzmienia.
2. Przygotowanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę.
3. Załatwianie spraw związanych z organizacją imprez masowych.
4. Wykonywanie zadań z zakresu sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń.
5. Kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych.
6. Prowadzenie spraw związanych z wyrażaniem zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy z inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantem i inną osobą uprawnioną w okresie 2 lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę.
7. Organizowanie i przeprowadzanie poboru.
8. Przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru.
9. Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem tajemnicy państwowej i służbowej.
10. Powoływanie do wykonania obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na cele zorganizowanej akcji społecznej.
11. Prowadzenie spraw z zakresu repatriacji.
12. Prowadzenie zadań z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001).
13. Obsługa działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Wysokomazowieckiego.
VI. W zakresie oświaty:
1. Realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych, placówek kształcenia ustawicznego i praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, placówek artystycznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
2. Przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych.
3. Prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
4. Prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora, wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego szkoły lub placówki.
5. Przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną.
6. Przygotowanie opinii w sprawie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły - prowadzonej przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną.
7. Prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
8. Prowadzenie spraw związanych z nadawaniem (i cofaniem) szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej.
9. Przygotowywanie propozycji przydzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym.
10. Przygotowywanie propozycji zasad rozliczania czasu pracy dla nauczycieli o różnym planie zajęć w poszczególnych okresach roku szkolnego.
11. Prowadzenie bazy danych oświatowych.
VII. W zakresie kultury:
1. Umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów.
2. Przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku.
3. Zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym.
4. Przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia.
5. Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem powiatowej instytucji filmowej (fakultatywne).
6. Prowadzenie spraw związanych z dystrybucją i rozpowszechnianiem filmów.
7. Prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury.
8. Podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego.
9. Załatwianie spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury.
10. Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem muzeów oraz nabywanie muzealiów.
11. Załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych.
12. Ustalanie założeń programowo-artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji.
13. Prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno-prawnej, finansowej i kadrowej, prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury.
14. Przygotowywanie propozycji w zakresie finansowania bieżącej działalności, remontowej instytucji kultury oraz kontrolowanie wykorzystania wydatkowanych na te cele środków budżetowych.
15. Prowadzenie spraw z zakresie wymiany kulturalnej.
16. Współdziałanie w organizacji świąt państwowych, narodowych i religijnych oraz innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych.
17. Organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległość i ofiarami wojny oraz okresu powojennego.
VIII. W zakresie sportu:
1. Tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej.
2. Prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych.
3. Prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych.
4. Organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:
a) popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
b) organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
c) szkoleniem kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
d) tworzenie utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej.
IX. W zakresie turystyki:
1. Określenie ogólnych standardów usług turystycznych.
2. Szkolenie kadr dla turystyki.
3. Wytyczanie i utrzymywanie szlaków turystycznych.
4. Współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami i przedsiębiorstwami turystycznymi w kraju i za granicą.
5. Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w zakresie turystyki.
6. Współpraca w zakresie rozwoju agroturystyki.
7. Opracowanie programu rozwoju turystyki.
X. W zakresie ochrony zdrowia:
1. Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nadawaniem statutu oraz sprawowaniem nadzoru.
2. Organizacja konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej oraz zastępcy kierownika zakładu w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem oraz nawiązanie stosunku pracy z osobą wybraną po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej, jeżeli w wyniku postępowania dwóch kolejnych konkursów kandydat nie został wybrany z przyczyn określonych w ustawie.
3. Przygotowywanie projektu uchwały o tworzeniu rady społecznej.
4. Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem zakładów opieki zdrowotnej.
5. Przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej samodzielnego zakładu lub o jego likwidacji.
6. Przygotowywanie projektu umów zawieranych z rektorem państwowej uczelni medycznej na udostępnianie oddziału szpitalnego (klinicznego), który może udzielać świadczeń zdrowotnych o regionalnym obszarze działania.
7. Wykonywanie zadań związanych z przewlekłym leczeniem chorych na gruźlicę.
8. Realizacja zadań związanych z zapewnieniem kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej oraz ochrony zdrowia psychicznego.
9. Prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów przewozu osób podlegających przymusowej hospitalizacji.
10. Przygotowywanie projektów decyzji o powołaniu osoby do pracy przy zwalczaniu epidemii.
11. Opracowywanie decyzji o wydaniu zwłok szkołom wyższym.
12. Powoływanie, z upoważnienia starosty osoby do stwierdzenia zgonu i jego przyczyn w razie braku lekarza.
13. Przygotowanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa.
14. Wydawanie decyzji w sprawie skierowania osób do Szpitala Ogólnego w Wysokiem Mazowieckiem w Zakładzie Pielęgnacyjno-Opiekuńczym w Ciechanowcu.
§ 19
Wydział Finansowy
Prowadzi sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu powiatu, zapewnia obsługę finansowo - księgową starostwa, organizuje i nadzoruje prawidłowość prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne powiatu, sporządza sprawozdania z realizacji zadań budżetu.
Do podstawowych zadań wydziału należy:
1. Opracowanie projektu budżetu oraz dokonywanie analiz wykonania budżetu.
2. Nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzania planów finansowych jednostek powiatowych.
3. Windykacja należności budżetowych starostwa i skarbu państwa.
4. Sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu.
5. Prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zadaniami.
6. Prowadzenie sprawozdawczości i oceny realizacji wykorzystania przydzielonych środków.
7. Prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
8. Nadzór nad prowadzeniem usługi kasowej starostwa.
9. Prowadzenie kontroli finansowej.
10. Obsługa Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
11. Gospodarowanie środkami finansowymi Powiatowy Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych i Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.
12. Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenie rachunkowości.
13. Przygotowanie zasad prowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji.
14. Prowadzenie obsługi finansowej starostwa i jednostek organizacyjnych powiatu, nieposiadających własnych służb finansowych.
§ 20
Wydział Komunikacji i Dróg
Załatwianie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem i zatrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdem, zezwoleniami na zarobkowy przewóz osób oraz drogami powiatowymi.
W zakresie ruchu drogowego:
1. Prowadzenie spraw związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych.
2. Prowadzenie spraw związanych z czasową rejestracją pojazdów, wydawaniem pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych.
3. Przyjmowanie pozwoleń czasowych i tymczasowych tablic rejestracyjnych po upływie terminu czasowej rejestracji.
4. Wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie pojazdu.
5. Dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmian danych w dowodzie rejestracyjnym.
6. Wyrejestrowanie pojazdów w przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu, kradzieży pojazdu, wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub zbyty za granicę.
7. Prowadzenie spraw związanych z czasowym wycofaniem pojazdów z ruchu na okres nie przekraczający 9 miesięcy w ruchu.
8. Kierowanie pojazdów do dodatkowego badania technicznego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska.
9. Powoływanie komisji egzaminacyjnej dla sprawdzenia kwalifikacji osób wykonujących transport drogowy taksówką osobową.
10. Określenie miejsca egzaminu państwowego na prawo jazdy kategorii T.
11. Przygotowywanie decyzji o kontrolnym sprawdzaniu kwalifikacji do kierowania pojazdem.
12. Przygotowanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego pojazdem w przypadkach nasuwających zastrzeżenia, co do stanu zdrowia.
13. Przyjmowanie od policji oraz jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego).
14. Zwracanie dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie.
15. Przyjmowanie od policji zatrzymanego prawa jazdy.
16. Przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy przez prokuratora lub właściwy sąd.
17. Przygotowywanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy.
18. Przygotowywanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym po ustaleniu przyczyn, które spowodowały cofnięcie.
19. Przyjmowanie zgłoszeń od właścicieli pojazdów samochodowych, ciągników rolniczych, motorowerów i przyczep nie zarejestrowanych w ciągu 30 dni od dnia ich nabycia w celu wprowadzenia do ewidencji.
20. Wydawanie międzynarodowych praw jazdy.
21. Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami.
22. Przyjmowanie od kierowców zawiadomień i dokonywanie wpisów w prawach jazdy o zmianie miejsca zamieszkania.
23. Przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zagubieniu prawa jazdy i wydawanie wtórników prawa jazdy, przyjmowanie wtórników praw jazdy w przypadku odnalezienia oryginału.
24. Wprowadzanie obowiązku wyposażenia pojazdów zaprzęgowych w hamulec.
25. Wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy i tam zarejestrowanych.
26. Wydawanie upoważnień do przeprowadzania badań technicznych dla stacji kontroli pojazdów.
27. Przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów, z wyłączeniem stacji prowadzonych przez szkoły.
28. Wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych.
29. Wydawanie zezwoleń dla jednostek prowadzących szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
30. Dokonywanie wpisów do ewidencji instruktorów oraz wydawanie legitymacji instruktorów.
31. Prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad szkoleniem kierowców, z wyłączeniem ośrodków prowadzonych przez szkoły.
32. Wyznaczanie jednostki uprawnionej do usuwania z drogi pojazdów będących zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
33. Wyznaczenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuwanych z drogi na koszt właściciela.
34. Prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej realizacji zadań programowych i przekazywanie informacji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego z terenu powiatu.
35. Wydawanie kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych o ograniczonej sprawności ruchowej.
W zakresie dróg, kolei i prawa przewozowego:
1. Prowadzenie spraw związanych z planowaniem, budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg powiatowych.
2. Przygotowywanie projektu zaliczania do kategorii dróg powiatowych i ustalanie ich przebiegu.
3. Przygotowywanie opinii w zakresie ustalania przebiegu dróg krajowych, wojewódzkich, gminnych.
4. Koordynacja rozkładu jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym w zależności od przebiegu linii komunikacyjnej.
5. Ograniczanie obowiązku przewozu ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa bądź w przypadku klęski żywiołowej.
6. Wyrażanie zgody i określanie warunków ograniczania obowiązków przewozu przez przewoźnika.
7. Nakładanie na przewoźnika obowiązku zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, gdy jest niezbędne z uwagi na obronność lub bezpieczeństwo państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej.
8. Określanie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu poszczególnymi rodzajami środków transportu.
9. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przepisów porządkowych w zakresie koordynacji rozkładów jazdy.
10. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na krajowy przewóz osób w transporcie regularnym pojazdami samochodowymi niebędącymi taksówkami na obszarze wykraczającym poza obszar gminy.
11. Uzgadnianie zezwoleń na prowadzenie regularnych przewozów na linii komunikacyjnej obejmującej powiaty lub województwa sąsiadujące.
12. Przygotowywanie decyzji przenoszących uprawnienia wynikające z zezwolenia w razie:
- śmierci osoby fizycznej posiadającej zezwolenie i wstąpienia na jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej.
- połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z odrębnymi przepisami przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie.
- przejęcia w całości lub w części działalności w zakresie krajowego zarobkowego przewozu osób przez innego przedsiębiorcę.
13. Opiniowanie wniosków o likwidację linii kolejowej, na której zawieszono przewozy.
14. Przygotowywanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów.
15. Przygotowywanie propozycji odszkodowań za usunięcie drzew lub krzewów z braku umowy stron.
16. Nieodpłatne przejmowanie zbędnego mienia PKP.
17. Opiniowanie projektu likwidacji linii kolejowych lub ich części.
18. Opiniowanie wniosku o udzielenie wskazań lokalizacyjnych.
19. Współdziałanie z organami powołanymi do przeprowadzania poszukiwań i organizowanie akcji ratowniczej w razie zaginięcia lub innego wypadku statku powietrznego, zagrożenia bezpieczeństwa powietrznego albo przymusowego lądowania statku poza lotniskiem, a także z organami powołanymi do przeprowadzania badań okolicznościowych i przyczyn wypadków lotniczych oraz brania udziału w akcji zapobiegawczej na wezwanie organów ruchu lotniczego w razie zagrożenia statku powietrznego.
20. Zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
21. Wydawanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie krajowego przewozu osób i rzeczy, zaświadczeń potwierdzających wykonywanie transportu drogowego na potrzeby własne oraz współpraca z ministrem właściwym do spraw transportu w zakresie udzielania licencji i zaświadczeń.
22. Nadzór nad przedsiębiorcami w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne z przepisami ustawy i warunkami udzielonej licencji, zezwolenia lub zaświadczenia
§ 21
Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Architektury.
Zapewnia obsługę w zakresie: udzielania pozwoleń na budowę i rozbiórkę obiektów, użytkowanie i zmianę sposobów użytkowania obiektów oraz przyjmowania zgłoszeń obiektów oddanych do użytku, a także zajmuje się realizacją zadań wynikających z zakresu prawa wodnego, geologicznego, ochrony środowiska, ochrony przyrody, rybactwa śródlądowego, prawa łowieckiego, gospodarki leśnej i rolnictwa.
Do podstawowych zadań wydziału należy:
I. W zakresie budownictwa i architektury:
1. Realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru urbanistyczno-budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska.
2. Realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru techniczno-budowlanego w zakresie zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach i przy wykonywaniu robót budowlanych.
3. Kontrolowania posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, uprawnień do pełnienia tych funkcji.
4. Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych.
5. Przygotowywanie pozwoleń na budowę i rozbiórkę.
6. Przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
7. Zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy oraz wykonywania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.
8. Przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia.
9. Nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę.
10. Nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego.
11. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę.
12. Prowadzenie rejestru decyzji o pozwolenie na budowę i rozbiórkę oraz przechowywanie dokumentów objętych pozwoleniem na budowę i rozbiórkę.
13. Przygotowywanie decyzji o przenoszeniu pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby.
14. Nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczania w terenie i wykonania geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej w stosunku do obiektów wymagających zgłoszenia.
15. Rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości.
16. Przygotowywanie pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
17. Uzgadnianie rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie:
- linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych.
- przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granicę terenu zamkniętego, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego,
18. Prowadzenie analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru i zagadnień jego rozwoju.
19. Opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego powiatu.
20. Potwierdzanie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali.
21. Potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego.
22. Poświadczanie oświadczeń zawierającego wykonanie robót dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu dla celów podatku od towarów i usług.
23. Opiniowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy.
II. W zakresie gospodarki wodnej:
1. Prowadzenie spraw dotyczących ustalania linii brzegowej dla wód żeglownych i pozostałych oraz rozstrzyganie sporów o rozgraniczenie gruntów pokrytych wodami powierzchniowymi z gruntami przyległymi do tych wód.
2. Przygotowywanie propozycji przyznawania odszkodowań dla właścicieli gruntów za zajęcia tych gruntów przez wody stanowiące własność Państwa oraz za szkody związane ze zmianą zagospodarowania gruntów w wyniku ustanowienia strefy lub obszaru ochronnego.
3. Załatwianie spraw związanych z ustalaniem za odszkodowaniem przejścia, przejazdu oraz miejsc przeznaczonych do stałego korzystania z gruntów dla celów dostępu do wody, swobodnego ruchu wzdłuż wód, wykonywania rybactwa i wędkarstwa, przybijania i przymocowywania do brzegów statków i tratew, ustanawiania znaków żeglugowych oraz wykonywania robót konserwacyjnych w stosunku do wód żeglugowych.
4. Opiniowanie projektów warunków korzystania z wód dorzecza.
5. Przygotowywanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód oraz rozstrzyganie sporów powstałych w związku z wydawaniem tych pozwoleń.
6. Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na wykonywanie urządzeń wodnych, które nie służą do szczególnego korzystania z wód.
7. Zarządzanie powszechnego korzystania z wód, dla których nie obowiązuje to korzystanie z mocy ustawy i ustalenie odszkodowania dla ponoszącego straty w związku z tym zarządzeniem.
8. Orzekanie o ograniczeniu prawa własności nieruchomości za odszkodowanie lub wykupie nieruchomości związanych z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych.
9. Wydanie czasowych ograniczeń w wykorzystaniu wód.
10. Ustalenie miejsca wydobywania żwiru, piasku i innych materiałów w ramach powszechnego korzystania z wód.
11. Wydanie decyzji o wykonaniu przez państwowe jednostki organizacyjne koniecznych robót i urządzeń, wydanie, których spowoduje trwałe polepszenie stosunków wodnych na gruncie.
12. Organizowanie, kierowanie i koordynowanie akcjami zwalczającymi klęski żywiołowe oraz nakładanie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych w przypadku niewystarczających środków będących w dyspozycji starosty dla zwalczania tych klęsk.
13. Prowadzenie akcji prewencyjnej na terenach zagrożonych powodzią.
14. Nakazywanie przywrócenia do stanu poprzedniego w przypadku stwierdzenia czynności, które mogą utrudnić ochronę przed powodzią.
15. Wyznaczanie nieobwałowanych terenów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi.
16. Zwalnianie od zakazów obowiązujących na obszarach narażonych na niebezpieczeństwo powodzi.
17. Orzekanie o wysokości partycypacji w kosztach utrzymania wód lub urządzeń wodnych, przez podmioty, które poprzez wprowadzenie ścieków przyczyniają się do wzrostu kosztów utrzymania tych wód i urządzeń.
18. Wydawanie na wniosek zainteresowanych właścicieli nieruchomości i spółek wodnych decyzji o wydaniu na koszty Państwa - za zwrotem części kosztów urządzeń melioracyjnych wodnych szczegółowych lub szczególnych przypadkach bez takich wniosków.
19. Przyznawanie odszkodowań poszkodowanym w związku z realizacją inwestycji melioracyjnych na koszt Państwa.
20. Przygotowanie decyzji w sprawach tworzenia i likwidacji spółek wodnych.
21. Przygotowanie decyzji w sprawach świadczeń na rzecz spółek wodnych.
22. Ustawienie strefy ochronnej źródeł oraz ujęć wodnych, obejmującej wyłącznie teren ochrony bezpośredniej.
23. Opracowanie statutów GSW i zatwierdzenie decyzją celem ujęcia ich w katastrach wodnych oraz zatwierdzanie instrukcji utrzymania systemu urządzeń melioracji wodnych.
24. Analiza wykonawstwa zadań rzeczowych, wysokości potrzeb GSW i ustalonych świadczeń - wnioskowanie o ich podwyższenie oraz ustalanie wysokości świadczeń na rzecz spółki dla podmiotów niebędących jej członkami.
25. Nadzór i kontrola nad działalnością spółek wodnych.
26. Wydawanie decyzji ustalających szczegółowe zakresy i terminy wykonywania obowiązku utrzymania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych dla zainteresowanych właścicieli gruntów rolnych.
27. W wyniku zaistniałych konieczności egzekwowanie składek i świadczeń w drodze przepisów o egzekucji należności podatkowych.
28. Ograniczenie lub zakazywanie używania jednostek pływających.
III. W zakresie rybactwa śródlądowego
1. Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego.
2. Przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej niezaliczanej do śródlądowych wód żeglarskich.
3. Wyrażanie zgody na ustawienie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglarskich na szlaku żeglowania lub bezpośrednim jego sąsiedztwie.
4. Rejestracja sprzętu pływającego, służącego do połowu ryb.
5. Występowanie do rady powiatu z wnioskiem o powołanie Społecznej Straży Rybackiej i przygotowanie dokumentów potwierdzających członkostwo w tej straży.
IV. W zakresie gospodarki leśnej
1. Sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa i w przypadku niewywiązywania się przez właścicieli z obowiązków wynikających z ustawy o lasach, wydawanie decyzji nakazujących wypełnienia tych obowiązków.
2. Określenie w drodze decyzji zadań w zakresie kształtowania równowagi w ekosystemach leśnych oraz podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów.
3. Zarządzanie - w razie wystąpienia organizmów szkodliwych w stopniu zagrażającym trwałości lasów - z urzędu lub na wniosek nadleśniczego wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa na koszt właściwych nadleśnictw.
4. Wydawanie na wniosek właściciela lasu decyzji o przyznaniu środków z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony związanych z przebudową i odnowieniem lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody (bez możliwości ustalenia winnego) w wyniku oddziaływania gazów i płynów przemysłowych oraz w przypadku pożarów i innych klęsk żywiołowych spowodowanych czynnikami biotycznymi albo abiotycznymi zagrażających trwałości lasu.
5. Wydawanie decyzji zezwalających na zmianę lasu niestanowiących własności Skarbu Państwa o powierzchni do 10 ha na użytek rolny.
6. Przyznawanie decyzji z budżetu państwa na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów porolnych niestanowiących własności Skarbu Państwa.
7. Cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa oraz wystawianie dokumentu stwierdzającego legalność pozyskania drewna.
8. Wnioskowanie do wojewody o uzyskanie lasu za ochronny lub pozbawienie go tego charakteru.
9. Zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzania lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa i rozpatrywanie zastrzeżeń i wniosków wnoszonych w stosunku do tych planów po ich wykonaniu.
10. Zlecenie wykonania inwentaryzacji stanu lasów rozdrobnionych o pow. do 10 ha.
11. Nadzorowanie wykonania zatwierdzonych uproszczonych planów urządzenia lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa.
12. Wydawanie na wniosek właściciela decyzji na zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna w przypadkach losowych niezgodnie z uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzję ustalającą zadania na podstawie inwentaryzacji w lasach rozdrobnionych do 10 ha.
13. Opiniowanie rocznych planów zalesienia gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa.
14. Sporządzanie sprawozdań z zakresu gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa.
15. Wydawanie decyzji o przeznaczeniu gruntu rolnego pod zalesienia, stwierdzających prawidłowe prowadzenie przez właściciela uprawy leśnej lub podwyższających wartość ekwiwalentu bądź wstrzymujących jego wypłatę.
16. Dokonywanie oceny udatności upraw leśnych
V. W zakresie prawa łowieckiego
1. Wydawanie zezwoleń, w szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu chwytania, i przetrzymywania zwierzyny.
2. Wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców.
3. Wydzierżawianie polnych obwodów łowieckich na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego i po zasięgnięciu opinii wójta gminy.
4. Ustalanie dzierżawcom obwodów polnych wysokości należnego czynszu dzierżawnego oraz rozliczanie otrzymanych czynszów dzierżawnych między nadleśnictwami i gminami.
5. Wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej.
VI. W zakresie postępowania z odpadami:
1. Przygotowywanie zezwoleń na usuwanie odpadów niebezpiecznych dla środowiska (transport, unieszkodliwianie, wykorzystanie) z wyłączeniem odpadów pochodzących z obiektów szczególnie szkodliwych dla środowiska oraz egzekwowanie przestrzegania ustaleń zawartych w wydanym zezwoleniu.
2. Przygotowywanie zezwoleń na składowanie odpadów niebezpiecznych na wydzielonych terenach innych składowisk.
3. Wydawanie pozwoleń na użytkowanie składowiska odpadów oraz decyzji o zamknięciu składowiska odpadów lub zatwierdzających instrukcję eksploatacji składowiska odpadów.
4. Wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych powyżej 1 t na rok lub powyżej 5 tys. t odpadów innych niż niebezpieczne oraz wydawanie decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami niebezpiecznymi dla podmiotów wytwarzających do 1 tony odp./rok.
5. Zbieranie informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach ich zagospodarowania.
6. Opracowywanie powiatowych planów gospodarki odpadami
VII. W zakresie ochrony i kształtowania środowiska:
1. Prowadzenie spraw związanych z nakładaniem na jednostkę organizacyjną obowiązku prowadzenia pomiarów stężeń substancji w powietrzu w przypadku przekroczenia dopuszczalnych stężeń substancji zanieczyszczających.
2. Prowadzenie spraw dotyczących ustaleń rozwojów i ilości substancji zanieczyszczających dopuszczonych do wprowadzenia do powietrza dla inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska, z wyłączeniem inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska.
3. Wykonywanie odrębnych obowiązków wynikających z potrzeb ochrony powietrza.
4. Przechowywanie danych o rodzajach i ilości substancji zanieczyszczających dopuszczonych do wprowadzenia do powietrza w publicznie prowadzonym rejestrze.
5. Opiniowanie wniosków wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o wstrzymanie działalności powodującej naruszenie warunków decyzji ustalającej wprowadzenie do powietrza substancji zanieczyszczających lub niewykonywanie dodatkowych obowiązków wynikających z ochrony atmosfery.
6. Opiniowanie wspólnego wniosku wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i wojewódzkiego inspektora sanitarnego w zakresie określania alarmowych poziomów stężeń ograniczających emisję zanieczyszczeń do atmosfery.
7. Przygotowywanie decyzji dla jednostek organizacyjnych w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu w środowisku.
8. Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem dla jednostek organizacyjnych i osób fizycznych obowiązków usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko i przywrócenia środowiska do stanu właściwego. W razie braku możliwości wykonania tego obowiązku ustala się wysokość kwoty pieniężnej na rzecz Narodowego Wojewódzkiego i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
9. Opiniowanie wniosku wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w podejmowaniu przez niego decyzji nakazującej wstrzymanie działalności pogarszającej stan środowiska.
10. Podawanie do publicznej wiadomości zatwierdzonego przez radę powiatu zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
11. Udział w kontrolach z zakresu przestrzegania przepisu o ochronie środowiska na wniosek zarządu powiatu.
12. Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenie przeciw przepisom o ochronie środowiska.
13. Występowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w przypadkach podejrzenia o naruszenie przepisów o ochronie środowiska.
14. Prowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących pogorszyć stan środowiska oraz zbieranie, przechowywanie i udostępnianie informacji zgodnie z wymogami ustawy o ochronie środowiska.
15. Wydawanie decyzji nakładającej obowiązek prowadzenia pomiarów zawartości substancji w glebie, na władającego powierzchnia ziemi na obszarze, na którym istnieje przekroczenie standardów jakości gleby oraz prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby.
16. Wydawanie decyzji ustalającej wymagania w zakresu ochrony środowiska dotyczące eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia.
17. Udzielanie pozwolenia zintegrowanego.
18. Wydawanie pozwolenia na emitowanie pól elektromagnetycznych.
19. Opracowanie powiatowych planów ochrony środowiska i nadzór nad ich realizacją.
20. Wydawanie opinii w sprawie konieczności sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko oraz uzgadnianie wymagań, jakie on powinien spełniać.
VIII. W zakresie ochrony przyrody:
1. Popularyzowanie ochrony przyrody w społeczeństwie.
2. Opiniowanie zamierzeń utworzenia parku krajobrazowego.
3. Prowadzenie rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.
4. Opiniowanie zmian przeznaczenia terenów, na których znajduje się starodrzew.
5. Sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystywania jej zasobów.
6. Przygotowywanie decyzji o nadawaniu osobom fizycznym uprawnień społecznych opiekunów przyrody.
IX. W zakresie prawa geologicznego i górniczego:
1 Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopali pospolitych na powierzchni nieprzekraczającej 2 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu nieprzekraczającym 10.000 mł.
2 Przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji.
3 Przygotowywanie nakazów wykonania dodatkowych prac pomiarowych.
4 Wykonywanie nadzoru i kontroli nad pracami geologicznymi prowadzonymi przy wydobywaniu kopali pospolitych.
5 Przygotowywanie decyzji zatwierdzających dokumentację geologiczną oraz gromadzenie informacji uzyskiwanych w wyniku prowadzenia prac geologicznych.
6 Wyrażanie zgody na przeniesienie przez przedsiębiorcę przysługujących mu praw do informacji uzyskanych w wyniku prowadzonych prac geologicznych.
7 Uzgadnianie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego.
8 Prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem planu ruchu zakładu górniczego.
9 Przygotowywanie nakazów przeprowadzania pomiarów oraz sporządzania albo uzupełnienia dokumentacji na koszt przedsiębiorcy w przypadku, gdy przedsiębiorca nie prowadzi uaktualnionej dokumentacji mierniczo-geologicznej.
10 Realizowanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad służbą mierniczo-geologiczną w zakresie pomiarów wykonywanych na potrzeby zakładu.
11 Przygotowywanie nakazów do stosowania obowiązujących przepisów przy likwidacji zakładu górniczego.
12 Przygotowywanie zezwoleń na zajęcie nieruchomości na czas niezbędny do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa w związku z ruchem zakładu górniczego.
13 Realizacja zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego wydobywającego kopale pospolite.
14 Ustalanie przyczyn zagrożenia oraz nadzór nad akcją zapobiegawczą lub ratownicza w razie grożącego niebezpieczeństwa lub zaistnienia wypadku w zakładzie górniczym.
15 Badanie prawidłowości stosowanych przez przedsiębiorcę rozwiązań technicznych związanych z ruchem zakładu górniczego.
X. W zakresie organizacji hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich oraz ich ochrony:
1. Prowadzenie spraw związanych z dopuszczeniem reproduktora do rozrodu naturalnego na czas określony.
2. Prowadzenie spraw dotyczących wydania zezwoleń na utworzenie ogrodu zoologicznego.
3. Rejestracja zwierząt egzotycznych hodowanych na terenie powiatu.
XI. W zakresie ogólnym:
1. Opracowywanie materiałów w zakresie kompleksowego programowania i ustalania strategii rozwoju powiatu.
2. Opracowywanie projektów programów do wystąpień o środki pomocowe w Unii Europejskiej.
3. Organizowanie zadań związanych z realizacja zadań obrony cywilnej.
4. Obsługa Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
5. Obsługa Powiatowego Zespołu do spraw Ochrony Przeciwpożarowej i Ratownictwa.
6. Sprawowanie kierownictwa nad zorganizowaną akcją społeczną na obszarze zagrożonym lub dotkniętym klęską żywiołową.
7. Koordynacja i współpraca z wójtami i burmistrzami w zorganizowanej akcji społecznej na obszarze gmin znajdujących się w powiecie podczas klęski żywiołowej.
8. Koordynacja i obsługa w zakresie kontraktów wojewódzkich oraz funduszy strukturalnych w zakresie programów ZPORR priorytet 1 i 3 - w związku z dofinansowaniem inwestycji powiatowych.
9. Współpraca z gminami, regionalną i powiatową izba rolniczą, wojewódzkim podlaskim ośrodkiem doradztwa rolniczego dziedzinie przepływu informacji oraz na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
§ 22
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości
Zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami, wywłaszczeniem nieruchomości, ochroną gruntów rolnych oraz realizacją zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
Do podstawowych zadań wydziału należy:
I. W zakresie gospodarki nieruchomościami powiatu i Skarbu Państwa:
1 Tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz nieruchomości Skarbu Państwa.
2 Prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości powiatu i Skarbu Państwa.
3 Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych.
4 Naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu.
5 Opiniowanie podziału nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa dokonywanych z urzędu.
6 Prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego.
7 Przygotowywanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody.
8 Przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody.
9 Przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstawaniu znacznej szkody.
10 Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowań, w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu.
11 Zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności.
12 Prowadzenie spraw związanych z powszechną taksacją nieruchomości.
13 Podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych.
14 Składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej.
15 Przygotowywanie decyzji związanych z wyrażaniem zgody na nadanie resztówki.
16 Prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości.
17 Prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazywaniem Polskiemu Związkowi Działkowców gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody działkowe.
18 Prowadzenie spraw związanych ze stwierdzaniem, o wygaśnięciu dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
19 Prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego przekazywania Lasom Państwowym gruntów wchodzącym w skład zasobu przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
20 Występowanie do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o przekazanie nieodpłatnie nieruchomości na cle związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych.
21 Przygotowywanie na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności.
22 Prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne państwu w zamian za rentę.
23 Prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez pierwszej opłaty rocznej.
24 Przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej za zbędną, na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.
25 Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe.
26 Prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji.
27 Przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek zdjęcia próchniczej warstwy gleby oraz jej wykorzystania.
28 Prowadzenie spraw związanych z nakazanie właścicielowi gruntów zalesienia, zadrzewienia, zakrzewienia lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu na ochronę gleb przed erozją.
29 Przygotowywanie decyzji nakładającej na osobę powodującą utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji.
30 Przeprowadzenie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
31 Prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie.
32 Prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za nie zakończenie rekultywacji gruntów zdewastowanych w określonym terminie.
33 Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
34 Ustalenie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie.
35 Ustalenie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie.
36 Przygotowywanie decyzji zatwierdzających uproszczone plany zagospodarowania gruntów leśnych, lasów i nieużytków przeznaczonych do zalesienia opracowanych przez organy spółki wspólnoty gruntowej.
II. W zakresie geodezji, kartografii i katastru:
1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
2. Koordynowanie uzgodnień usytuowania projektowanych sieci i uzbrojenia terenów.
3. Zakładanie osnów szczegółowych.
4. Zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej.
5. Prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
6. Prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
7. Prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,
8. Wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie odpisów prawomocnych decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych oraz podpisów aktów notarialnych,
9. Wydawanie odpłatnie na żądanie właścicieli wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
10. Zapewnienie gminom nieodpłatnego bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
11. Sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
12. Przedkładanie Radzie do zatwierdzenia rocznego projektu planu oraz sprawozdania z wykonania zadań gospodarowania Powiatowym Funduszem Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,
13. Prowadzenie spraw związanych z nakładanie kary grzywny na osoby nieprzestrzegające przepisów Prawa geodezyjnego i kartograficznego
Rozdział VI
Tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
§ 23
1. Starosta, wicestarosta, etatowi członkowie zarządu, sekretarz, skarbnik i kierownicy wydziałów przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w poniedziałek w godzinach 900-1600.
2. Pozostali pracownicy starostwa przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
3. W przypadku, gdy w poniedziałek przypada dzień ustawowo wolny od pracy, starosta, wicestarosta, etatowi członkowie zarządu, sekretarz, skarbnik i kierownicy wydziałów przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu roboczym.
4. Informacja o dniach o godzinach przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków winna być umieszczona w widocznym miejscu w gmachu starostwa.
§ 24
Pracownik przyjmujący obywateli w ramach skarg i wniosków sporządza protokół przyjęcia zawierający:
1) datę przyjęcia,
2) imię, nazwisko i adres składającego,
3) zwięzłe określenie sprawy,
4) imię i nazwisko przyjmującego,
5) podpis składającego.
§ 25
Rejestr skarg i wniosków prowadzi Biuro Rady i Zarządu Powiatu.
§ 26
1. Starostwo stosuje typowe rejestry skarg i wniosków oznaczając poszczególne rodzaje spraw symbolami:
S - skarga
W - wniosek
2. Skargi i wnioski wnoszone przez senatorów, posłów lub radnych opatruje się dodatkową literą "s" , "p" lub "r".
§ 27
Skargi i wnioski składane lub adresowane do zarządu, starosty lub poszczególnych członków zarządu są rozpatrywane przy udziale Biura Rady i Zarządu Powiatu.
§ 28
Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisują starosta, wicestarosta lub etatowi członkowie zarządu.
§ 29
Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Biuro Rady i Zarządu Powiatu, które:
1) czuwa na terminowym rozpatrywaniem skarg i wniosków oraz udzielaniem odpowiedzi,
2) udziela obywatelom zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku załatwiania sprawy, kieruje obywatela do właściwego wydziału, lub organizuje przyjęcie obywateli przez starostę lub wicestarostę,
3) prowadzi kontrolę przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg i wniosków w wydziałach,
4) opracowuje okresowe analizy rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
§ 30
Kierownicy wydziałów odpowiedzialni są za:
1) wszechstronne wyjaśnienia i terminowe załatwianie skarg i wniosków,
2) niezwłoczne przekazywanie do Biura Rady i Zarządu Powiatu wyjaśnień oraz dokumentacji niezbędnych do rozpatrywania skarg i wniosków przez ten wydział.
Rozdział VII
Organizowanie działalności kontrolnej.
§ 31
Celem kontroli jest:
1. Zapewnienie zarządowi informacji niezbędnych do efektywnego kierowania gospodarką powiatu i podejmowania prawidłowych decyzji.
2. Ocena stopnia wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania, oraz skuteczności stosowania metod i środków.
3. Doskonalenie metod pracy starostwa oraz powiatowych jednostek organizacyjnych.
§ 32
1. System kontroli obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
2. Czynności kontrolne w ramach kontroli wewnętrznej wykonują kierownicy wydziałów i ich zastępcy, kierownicy oddziałów oraz pracownicy zobowiązani do prowadzenia kontroli.
3. Zakres zadań kontrolnych pracowników wydziałów określają szczegółowe zakresy czynności.
§ 33
W ramach powierzonych zadań kontrolę wewnętrzną wykonują:
1. Wydział Organizacyjny - w zakresie zgodności działania z prawem, w sprawach organizacji i funkcjonowania wydziałów, dyscypliny pracy oraz przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej.
2. Wydział Finansów - w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi i kredytami oraz prowadzenia rachunkowości.
3. Doraźne zespoły powoływane przez starostę.
§ 34
1. Wydziały prowadzą działalność kontrolną na podstawie rocznych planów kontroli zatwierdzonych przez starostę lub na podstawie doraźnego polecenia starosty.
2. Plan kontroli określa jednostkę kontrolowaną, zakres kontroli i termin przeprowadzenia kontroli.
3. Kierownicy wydziałów są odpowiedzialni za właściwe przygotowanie i przeprowadzenie kontroli, prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli oraz egzekwowanie wykonanie wniosków i zaleceń z kontroli.
4. O sposobie wykorzystania wniosków i zaleceń pokontrolnych decyduje starosta.
§ 35
Działalność kontrolną koordynuje Wydział Organizacyjny.
Rozdział VIII
Zasady podpisywania pism.
§ 36
1. Do podpisu starosty zastrzeżone są:
1) pisma w sprawach należących do jego właściwości,
2) odpowiedzi na wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli i Prokuratora,
3) decyzje w sprawach kadrowych pracowników starostwa,
4) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez starostę do jego podpisu,
5) korespondencja kierowana do:
a) Prezydenta Rzeczpospolitej Polski, marszałków Sejmu i Senatu oraz posłów i senatorów,
b) Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
c) Ministrów oraz Kierowników urzędów centralnych,
d) Wojewodów,
e) Sejmików samorządowych województw,
f) Starostów,
2. W czasie nieobecności starosty dokumenty określone w ust.1 podpisuje wicestarosta.
§ 37
1. Kierownicy wydziałów:
a) aprobują wstępnie pisma w sprawach zastrzeżonych dla starosty, sekretarza i skarbnika,
b) podpisują pisma w sprawach niezastrzeżonych dla osób wymienionych pod lit. "a" należących do zakresu działania wydziału,
c) podpisują pisma dotyczące urlopów pracowników wydziału.
2. Kierownicy wydziałów i ich zastępcy podpisują na podstawie upoważnienia starosty decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
3. Kierownicy wydziałów określają rodzaje pism do podpisywania, których upoważnieni są zastępcy i inni pracownicy wydziałów.
4. Pracownicy opracowują pisma, parafują je swoim podpisem umieszczonym pod tekstem z lewej strony.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 38
Regulamin wchodzi w życie z dniem 8 lutego 2005 roku.
Metryka strony